AMBITIOUS RUNNERS TEAM

Zastanawialiście się nad tym czy biegacz musi się rozgrzewać?

    Od wielu lat uczestniczę w różnych imprezach biegowych w naszym kraju. Z wielką satysfakcją patrzę na to, jak bieganie w Polsce się rozwija. Jeszcze 10 lat temu bieganie nie było tak rozpowszechnione w naszym kraju jak na zachodzie, gdzie frekwencja na zawodach była duża, a biegi odbywały się nawet na prowincjach. Kiedy na zachodzie wszyscy już biegali, w Polsce ludzie dziwnie się patrzyli na tych co biegają. Dawniej nie było za bardzo w czym wybierać, gdzie jechać na zawody, odbywały się głównie maratony w Warszawie, Gdańsku, Lęborku, Dębnie, Toruniu czy Poznaniu oraz kilka mniejszych imprez biegowych. Dzisiaj mamy problem z tym, który bieg wybrać, bo ofert biegów masowych są tysiące. Ale dziś nie o tym.

Jako uczestnik wielu imprez biegowych zauważyłem, że tylko nieliczni biegacze uczestniczący w zawodach robią jakąkolwiek rozgrzewkę, dlatego postanowiłem napisać kilka słów o tym zagadnieniu.

 

Czym jest rozgrzewka?

      Najprościej mówiąc rozgrzewka stanowi zestaw różnych ćwiczeń, które zawodnik wykonuje w celu przygotowania organizmu do zwiększonego działania. Fizjologia człowieka tłumaczy nam stan przed-rozgrzewkowy jako stan bezwładności, który nie pozwala nam na szybkie „wejście na obroty”. Bez rozgrzewki nasz organizm nie wykorzystuje swoich możliwości w 100%. Poprzedzając duży wysiłek rozgrzewką w postaci marszobiegu, biegu z niską intensywnością i ćwiczeniami ogólnorozwojowymi, przygotowujemy organizm do zwiększonej pracy. Poziom bezwładności zostaje ruszony, przyspiesza nam krążenie, oddech, mięśnie stają się elastyczne, a ruchomość w stawach się poprawia. Dobra rozgrzewka to także mniejsze ryzyko kontuzji – dobry biegacz to sprawny biegacz. To powiedzenie dotarło do wielu osób poważnie myślących o wieloletnim bieganiu. Rozgrzewka powinna towarzyszyć biegaczom nie tylko przed zawodami, ale także w okresie treningowym.

 

Przykład rozgrzewki przed startem w zawodach:

       Zaczynamy rozgrzewkę 30min przed startem.

- bieg z bardzo niską intensywnością 10-15’,

- ćwiczenia ogólnorozwojowe (zaczynamy ćwiczyć od góry) wymachy ramion w przód i w tył, naprzemianstronnie itp.,

- krążenia ramion wokół tułowia w obie strony,

- krążenia bioderkami,

- skrętoskłony do prawej/ lewej nogi,

- wymachy kończyn dolnych w przód/ tył/ bok,

- kilka wykroków,

- 15s skipu A, C/ na przemian,

- 3-4 rytmy- bieg na odcinku 100-150m na 70% swoich możliwości z przerwą na odpoczynek i stabilizację oddechu.

 

   Powyższe ćwiczenia należy wykonywać minimum 6* na rękę/ nogę, stronę. Po wykonaniu przedstawionej rozgrzewki udajemy się w lekkim marszobiegu na start.

 

 

Czas start - ruszamy do boju!

 

      Rozgrzewka ma ogromny wpływ na nasze wyniki sportowe, nie należy jej lekceważyć. Pamiętajcie o tym!!!

 

Sebastian Wąsicki

Biegaczu, co wiesz o rozgrzewce? 

02/10/17

Created with WebWave CMS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AMBITIOUS RUNNERS TEAM