AMBITIOUS RUNNERS TEAM

         Biegowe boom ogarnęło nasz kraj. Jedni biegają dla fun'u inni chcą poprawiać swoje wyniki i wyznaczają sobie coraz wyższe cele sportowe. Jeszcze inni biegają dla siebie, nie uczestniczą w zawodach sportowych – szukają odprężenia (odskoczni) po ciężkim dniu spędzonym w pracy. Są także tacy, którzy dzięki bieganiu chcą zgubić zbędne kilogramy co w połączeniu z właściwym odżywianiem przynosi widoczne efekty już po kilku tygodniach regularnego biegania.

 

Więcej i szybciej… Czy warto korzystać z pomocy trenera?

Dzisiaj zajmiemy się biegającymi amatorami, którzy dążą do progresji wyników. Jak należy trenować żeby się poprawiać? Wydawać by się mogło, że to bardzo proste, wystarczy ubrać dres i iść do lasu na trening. Internet jest przepełniony najróżniejszymi planami treningowymi z których wielu biegaczy korzysta. Okazuje się, że z różnych powodów „mechaniczne” plany treningowe z sieci nie działają. Trafiają do mnie zawodnicy, którzy trenowali na owych planach treningowych i nie przynosiły one pożądanych efektów, pytanie dlaczego?

 

Bieganie nie jest łatwym sportem. Trening biegacza jest długofalowy, tutaj nie ma drogi na skróty. Nie bez powodu mówi się, że bieganie uczy pokory i cierpliwości. W treningu biegacza wyróżnia się pewne etapy i intensywności wysiłku, które trzeba zrealizować żeby zbudować formę. Mechaniczne plany treningowe jakie dostępne są w sieci nie uwzględniają wielu bardzo ważnych czynników życia codziennego zawodnika oraz sytuacji losowych. Z mojego doświadczenia wynika, że jest to dobre rozwiązanie dla biegających dla funu i osób początkujących, którzy są na etapie budowania bazy biegowej. Biegacz amator to nie tylko zawodnik, to przede wszystkim osoba pracująca zawodowo, oraz zajmująca się gospodarstwem domowym oraz wieloma innymi, ważnymi dla życia codziennego czynnościami a dodatkowo uprawiająca sport (bieganie). W życiu zdarzają się różne sytuacje losowe, przeziębienia, drobne urazy oraz wiele innych a sztywny plan treningowy każe nam biegać, nie uwzględnia on np. tego, że mieliśmy dzisiaj duży wysiłek w pracy i powinniśmy odpocząć a tu trzeba zrobić mocny trening… Co robić w takiej sytuacji, czy iść realizować na siłę trening czy może odpocząć? Współpracując z trenerem, z którym jesteście w stałej konsultacji stałej sytuacja będzie szybko rozwiązana. Trener zna zawodnika i wie co zrobić w takiej sytuacji żeby zawodnik nie stracił na swojej formie i nie doprowadził do nadmiernego zmęczenia organizmu.

 

Uwzględniając życie codzienne biegacza trzeba znaleźć czas na trening-regenerację-odżywianie. Do sportowego sukcesu te 3 czynniki muszą być spełnione i żadne z nich nie może być zaburzone, aby cieszyć się progresją wyników. Dzisiaj wszyscy chcą osiągać dobre wyniki szybko i ciągle bić rekordy. W tym celu biegają więcej, eksploatują pokłady energii na treningach nie zwracając uwagi na regenerację, będąc przekonanym, że jak potrenują więcej i szybciej to na zawodach będzie jeszcze lepiej. Jaki jest tego finał? Organizm ludzki to „silna bestia”, potrafi wiele wytrzymać, ale któregoś dnia powie stop i wtedy zaczynają się liczne problemy. Niestety wyścig za „więcej i szybciej” kończy się w „najlepszym” wypadku kontuzją.

 

Jak powinien trenować biegacz amator?

75% treningu biegacza powinno być wykonywane w progu tlenowym. Trening ma nas ładować a nie rozładowywać. Pracując z biegaczami zaobserwowałem problemy z „hamulcem” na treningach. Powtarzam swoim zawodnikom, żeby biegać szybko trzeba się nauczyć biegać wolno. Im prędzej to zrozumiecie tym lepiej dla Was J Żeby trening był efektywny musi być monitorowany i tu warto pomyśleć o skorzystaniu z pomocy doświadczonego trenera, który czuwa nad przebiegiem całego procesu treningowego zawodnika.

 

Częstotliwość startów

W skali roku można wyróżnić dwa biegowe sezony. Część wiosenna i część jesienna. Starty planujemy z wyprzedzeniem. Przykładowo plan startów na wiosnę 2018r. przygotowujemy na przełomie października/listopada 2017r. Uwzględniamy starty kontrolne i imprezy docelowe oraz starty alternatywne na wypadek nieprzewidzianych sytuacji losowych. W zarysie całego roku musimy mieć też wizję startów docelowych na jesień. W okresie przejściowym czyli latem warto pomyśleć o dodatkowej regeneracji. Jeżeli planujecie starty w maratonach, podzielcie je, jeden na wiosnę a drugi na jesień. Nie zaleca się biegania więcej niż 2 maratony w skali roku, są to duże obciążenia dla naszego organizmu. Jeżeli nie koncentrujecie się na maratonach możecie częściej startować na krótszych dystansach, jednak należy to robić z głową J

 

 

Wszystkim sympatykom biegania życzę dużo zdrowia i sukcesów na biegowych ścieżkach.

Sebastian Wąsicki.

 

 

Trening biegacza amatora - jak powinien trenować amator?
Czy warto korzystać z pomocy trenera?

09/06/17

19048477_1694960304132840_755291094_o

Created with WebWave CMS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AMBITIOUS RUNNERS TEAM